ikona telefonu Office: +48 570 454 007

Z jakich elementów jest zbudowany wózek autonomiczny?

centrum logistyczne

Autonomiczny wózek transportowy zapewnia zwiększenie wydajności i usprawnienie różnych działań czy procesów w firmie. Nic więc dziwnego, że urządzenia tego rodzaju cieszą się obecnie tak dużym zainteresowaniem. Jak najbardziej zasługują na uwagę, warto w nie zainwestować, by przyspieszyć zadania intralogistyczne realizowane przez przedsiębiorstwo. W poniższym tekście podpowiadamy, z jakich elementów składają się roboty klasy AMR. Sprawdź ich istotne parametry.

Zastosowanie autonomicznych wózków transportowych jest bardzo szerokie. Przede wszystkim są one używane w halach produkcyjnych i magazynowych, centrach logistycznych, a także laboratoriach. W pewien sposób zastępują pracę człowieka, ponieważ pracownicy nie muszą bezpośrednio wykonywać już większości zadań. Robią to specjalnie przystosowane roboty. Autonomiczne wózki transportowe samodzielnie podejmują decyzje dotyczące optymalizacji trasy, a także kolejności wykonywania poszczególnych zadań. Pozwala to zwiększyć wydajność firmy oraz zaoszczędzić czas i pieniądze.

Budowa robotów AMR i wózków autonomicznych

Konstrukcja nośna wózków autonomicznych wykonywana jest zwykle ze stalowych profili spawanych, często spawa się ją także z profili aluminiowych lub skręca z płyt aluminiowych. W większości aplikacji stosuje się roboty 6-kołowe z dwoma kołami napędowymi w środkowej części robota oraz czterema skrętnymi kołami podporowymi w narożnikach wózka. Czasami do budowy wózka wykorzystuje się 4 napędzane koła omnikierunkowe, umożliwiające robotowi ruch poprzeczny, wzdłużny i obrót wokół jego środka, co ułatwia robotowi poruszanie się po bardzo ciasnych korytarzach i alejkach. Aby robot precyzyjnie przemieszczał się po hali, koła napędzane są elektrycznymi serwonapędami wyposażonymi w przekładnie kątowe.

W narożnikach robota montuje się laserowe skanery bezpieczeństwa, które pełnią dwie funkcje: zabezpieczają pracujących obok ludzi i urządzenia przed kolizją z robotem oraz umożliwiają robotowi nawigowanie się po obiekcie. Wewnątrz konstrukcji umieszcza się mózg robota, czyli układ sterowania. Ponieważ sterowanie robotem musi odbywać się w czasie rzeczywistym, co wymaga ciągłego przetwarzania dużej ilości danych, do sterowania robotami używa się specjalistycznych komputerów przemysłowych, zapewniających ciągłą bezawaryjną pracę przez wiele dni z rzędu. Do komputerów przemysłowych podłącza się skanery bezpieczeństwa oraz sygnały z enkoderów silników serwo i sygnały z innych czujników np. wykrywających obecność palety na robocie. Konstrukcja zawieszenia robota musi zapewniać ciągły kontakt z posadzką hali kół napędowych. Komputer pokładowy robota komunikuje się z maszynami produkcyjnymi lub systemem sterowania ERP i odbiera od nich polecenia wykonania misji, czyli np. przewiezienia pudełek z towarem pomiędzy liniami produkcyjnymi w zakładzie.

Wrażliwe układy elektroniczne robota osłonięte są przed uszkodzeniami mechanicznymi poprzez stalowe lub plastikowe osłony zamocowane do konstrukcji wózka. W celu zwiększenia bezpieczeństwa współpracy z wózkiem jest on wyposażony w sygnalizację świetlną, informującą postronne osoby, w którą stronę robot planuje pojechać. Na platformie robota AMR montuje się efektory, czyli narzędzia, którymi wózek może wykonywać różne zadania. Najbardziej popularnymi efektorami są podnośniki palet, przenośniki taśmowe, przenośniki rolkowe, haki dokujące, manipulatory z chwytakami. Czasami na wózkach AMR montuje się ramiona robotów z chwytakami, którym robot może np. otworzyć sobie zamknięte drzwi lub wykonać jakąś operację w procesie produkcyjnym. Roboty wyposażone w siłowniki dokujące mogą podjeżdżać pod regał z kółkami, zadokować się do niego, a następnie przepchnąć regał pomiędzy dwoma wyznaczonymi punktami na hali.

Parametry robotów klasy AMR

Roboty klasy AMR są specjalnie zaprogramowane, co pozwala na ich sprawne i bezproblemowe działanie. Poszczególne parametry różnią się między rodzajami urządzeń. Przede wszystkim warto wspomnieć o ich udźwigu, dzięki któremu autonomiczne wózki mogą transportować naprawdę ciężkie towary, zazwyczaj ich udźwig wynosi od 1,5 do 2 ton, lecz dostępne są także lżejsze konstrukcje przewożące od 20 do 500 kg. Duże znaczenie w pracy tych robotów ma również prędkość poruszania. Większość urządzeń może poruszać się z prędkością 2,2 m/s, należy jednak pamiętać, że na ten wynik mają wpływ różne czynniki, m.in. ciężar ładunku, a także układ przestrzenny hali czy innego obiektu, w którym pracuje urządzenie. Budowa większości robotów klasy AMR pozwala na ich działanie w trybie ciągłym, co dodatkowo zwiększa wydajność realizowanych procesów.

Przy wyborze robota do danej aplikacji warto poszukać firmy, która może zrealizować temat kompleksowo: zarówno dostarczyć samego robota, jak i dostosować linię produkcyjną do współpracy z robotem. Często producenci robotów AMR nie chcą podejmować się przeprowadzania modyfikacji linii technologicznych, ponieważ nie mają w tym doświadczenia. Klient końcowy zleca dostawę robota jednej firmie, a przeprowadzenie modyfikacji innej, przez co często pojawiają się obszary, za które żadna z firm nie chce wziąć odpowiedzialności, co zwykle wydłuża termin realizacji projektu i zwiększa pierwotnie zakładane koszty projektu. Firma PRO-ASSEM może realizować dla Państwa zarówno modyfikację linii produkcyjnych, jak i budowę dostosowanych do Państwa wymagań robotów AMR. Zlecając nam przeprowadzenie modernizacji zakładu, minimalizujecie Państwo ryzyko przekroczenia terminów realizacji oraz budżetu projektu.

Skip to content